ComBricks garandeert de uptime bij de ECT
Containerterminal werkt het klokje rond met PROCENTEC
Bij ECT Euromax op de Tweede Maasvlakte in Rotterdam laden en lossen speciale havenkranen 24/7 containerschepen. Om het PROFIBUS netwerk in deze moderne containerterminal levend te houden, gebruikt ECT Euromax COMbricks-modules van PROCENTEC. Deze modules zorgen er voor dat de technische onderhoudsdienst direct gewaarschuwd wordt als er iets fout dreigt te gaan. Zo kunnen er direct maatregelen genomen worden. Op deze manier helpt PROCENTEC bij de verhoging van de bedrijfszekerheid.
ECT kan zich niet veroorloven om dit te laten gebeuren
Volgens Jos Poss, technisch specialist binnen het Bedrijfsbureau van ECT en ondersteunend voor de Technische Onderhoudsdienst, zijn de zestien havenkranen de meest vitale onderdelen van de containerterminal: “Omdat we in het verleden last hadden van storingen in het PROFIBUS netwerk, hebben we PROCENTEC benaderd. Als een onderdeel uitviel, viel de rest van de kraan namelijk ook uit. Een bedrijf als ECT kan zich zoiets niet permitteren. We werken volcontinu en alle stappen in het proces zijn op elkaar afgestemd. Daarom moest er een oplossing komen.”
24/7 betrouwbare oplossing
Om de bedrijfscontinuïteit ook in de toekomst te garanderen, heeft de containerterminal voor de COMbricks-modules van PROCENTEC gekozen. Jos Poss: “Wij waren destijds een van de eersten die met COMbricks zijn gaan werken. We zijn heel tevreden. Het nieuwe netwerk met de COMbricks draait nu een jaar en heeft nog maar weinig verstoringen laten zien. COMbricks is een betrouwbaar apparaat. Het belangrijkste is dat ons eerdere probleem nu is opgelost. Het support en het advies vanuit PROCENTEC heeft sterk bijgedragen aan dit succes. Zij hebben op locatie een training verzorgd in het werken met COMbricks. Een bijzonder onderdeel daarvan was het praktijkgedeelte op een van onze havenkranen. Heel leerzaam!
Succesfactor: nieuwe lay-out PROFIBUS-netwerk
De oplossing van het succes was onder andere de segmentering. Jos Poss: “Samen met de engineers van PROCENTEC hebben we een nieuwe lay-out voor het PROFIBUS-netwerk gekozen. Kern daarvan is een logische opbouw. De aandrijvingen liggen momenteel in verschillende segmenten. Elk segment heeft zijn eigen string en wordt door een COMbricks-module beheerd, zonder dat de stringen elkaar beïnvloeden! Daardoor kan een storing in één string geïsoleerd worden van de andere stringen. Zo kunnen we de kraan veilig stellen tijdens een storing. Tegelijk geeft de module aan waar de fout in het netwerk ligt. De analyse daarvan door de scope-kaart in de module is vooral nuttig als zo'n fout vaker terugkomt. Nu kan de servicemonteur zonder meetinstrumenten de kraan op en de storing verhelpen. En het resultaat is een hogere bedrijfszekerheid.”