0174-671 800

PROFINET in de Chinese auto-industrie

Een belangrijke klant van PROCENTEC in de auto-industrie had problemen met het diagnosticeren van zijn PROFINET netwerk. Twee experts van PROCENTEC zijn naar China gevlogen om support te bieden.

Troubleshooting op locatie

Bij het diagnosticeren van het PROFINET netwerk kwamen er vreemde curves en meldingen op het dashboard van Netilities. Dat kon toch niet de bedoeling zijn? De lopende band met auto’s in diverse stadia van assemblage liep ondertussen gewoon door. Downtime was en is voor hen geen optie. Dirk Daniëls, R&D ingenieur en manager Support Elmer Vis werden om raad gevraagd. De software van Netilities werd in de voorbereidingen nog eens extra onder de loep genomen en waar nodig verbeterd. Op naar de Koreaanse autofabriek in China. Of beter gezegd; naar de nieuwste fabriek van de drie enorme fabrieken die er staan voor een bezoek aan de paintshop en de bodyshop.

Troubleshooting China

 

 

 

Permanente monitoring

In Yan Cheng heb je twee manieren van bouwen: hoogbouw of geen hoogbouw. In dat laatste geval is het meteen ook een grote vlakte. Ergens op zo’n open vlakte doemde een enorm fabriekenscomplex op waar onze engineers moesten zijn. Gelukkig stonden Mr. Choi en Mr. Park klaar om ze door het complex te leiden naar de bedrijfsonderdelen waar ze moesten zijn. Ze kenden de mannen al van een eerder bezoek aan Korea en ook omdat het al jarenlang tevreden klanten zijn. Bij veel andere productielijnen op andere locaties, verdeeld over meerdere landen, wordt door hen PROFIBUS gebruikt waar ComBricks 24/7 alle lijnen in de gaten houdt. Een eventuele verstoring wordt direct door de ComBricks network condition indicator (een simpel stoplicht) aan de controlekamer doorgegeven. Omdat deze gloednieuwe fabriek draait met PROFINET, moeten er andere diagnosetools gebruikt worden. 

Het ziet er fantastisch uit: in keurige opstellingen komen de auto’s, geholpen door een geavanceerde kabelbaan, voorbij. In elke fase van het proces wordt er ofwel door menselijk handelen ofwel door een robotarm iets aan de auto bevestigd. Het is bijzonder goed opletten waar je loopt 

Het probleem en de bijzondere oplossing 

Dirk doet een eerste test bij de eerste productielijn met Netilities. Daar komt een prima rapportage uitrollen. Een volgende test dan, bij een andere productielijn. Ook niks aan de hand. Een test met Netilities met de laptop van de klant. Vreemde signalen en storingen. Dirk is de hele middag druk met het uitsluiten van alle mogelijke oorzaken en uiteindelijk is de conclusie: Het PROFINET netwerk genereert zoveel data, dat de controller (CPU) en de ethernetpoort van de verouderde laptop van de klant het niet meer aan kunnen. De simpele oplossing is in dit geval om een nieuwe laptop met Intel 7 en een goede ethernetpoort aan te schaffen, zodat alle mogelijkheden van Netilities optimaal benut kunnen worden.

Bleef er nog een probleem over: elke band, of lijn, werd apart gemeten. Dat is in zo’n grote fabriek bijzonder veel handmatig werk. Daarnaast heb je dan ook niet snel en overzichtelijk de status van je netwerk voorhanden en dat is wel zo fijn om te hebben als je snel wilt kunnen ingrijpen. Netilities-op-maat is dus zeker een optie die ze in overweging hebben genomen. 

Profinet in de auto-industrie

 

 

 

Kunnen wij u helpen?

In dit geval was de oorzaak dus een verouderde laptop. Vraagt u zich nu ook af of uw computers of laptops nog up-to-date zijn, of hebt u andere vragen over de compatibiliteit van PROCENTEC-producten? Neemt u dan gerust contact met ons op. Wij kennen onze producten door en door en kunnen u zeker van dienst zijn.