Snijders gebruikt ComBricks in explosiegevaarlijke zones op tankschepen
Snijders Intelligent Automation is de ontwerper en producent van elektrotechnische panelen in onder andere de maritieme sector. Snijders zorgt niet alleen voor het ontwerp, maar ook voor de daadwerkelijke bouw en installatie van het systeem.
Snijders heeft onlangs vier nieuwbouw tankschepen geheel geautomatiseerd en aangelegd met PROFIBUS. Op deze schepen zijn verschillende explosiegevaarlijke zones waar ATEX richtlijnen gelden. Daarom heeft Snijders de ComBricks RS 485 Intrinsic Safety barrier modules van PROCENTEC ingezet. Op deze manier kan de PROFIBUS installatie 24/7 op afstand en vanuit de veilige zone gemonitord worden.
Cargo Management System
Onlangs kreeg Snijders de opdracht om vier nieuwbouw tankschepen geheel te automatiseren door deze te voorzien van een compleet cargo-managementsysteem. Met dit zeer geavanceerde systeem is op één scherm direct duidelijk hoe het staat met onder andere de tankdruk, het tankniveau, de afvoerdruk en de ligging van het schip. De gehele installatie is met PROFIBUS aangelegd.
Volgens Herman Bouman, engineer product development, vereist de automatisering van deze tankschepen een speciale aanpak: “De tankschepen zijn voorzien van meerdere cargotanks met grote hoeveelheden aardolieproducten. Hierdoor is de kans op explosies erg groot. Op deze tankschepen zijn daarom verschillende explosie-gevaarlijke zones.
Many things to consider
Om explosies te voorkomen, moeten PROFIBUS installaties in deze zones voldoen aan zogeheten ATEX richtlijnen. Daarnaast gelden er speciale installatierichtlijnen voor het aanleggen van PROFIBUS. Er komt dus ontzettend veel bij kijken. Bovendien is het onderhouden van PROFIBUS installaties in deze explosiegevaarlijke zones erg lastig. Zo moet je onder andere rekening houden met geschikt meetapparatuur, ver-gunningen en of de installatie tijdens onderhoud wel of niet in bedrijf kan blijven. Te allen tijde moet vonkvorming worden voorkomen.”
Herman Bouman - Project Manager bij Sneijders
Daarnaast moest Snijders rekening houden met de extreme weersomstandigheden op zee. Herman Bouman: “Bij een flinke storm kunnen de PROFIBUS kabels op het dek gemakkelijk beschadigen. De kans op downtime is daarom erg groot. Dit heeft desastreuze economische gevolgen. Als je eenmaal bent aangemeerd, moet je direct kunnen laden of lossen.
Aan de kade liggen is namelijk erg duur en daarom moet je je tijd efficiënt gebruiken. Downtime is hierbij absoluut niet veroorloofd. Mocht je door een PROFIBUS storing niet kunnen laden of lossen, ligt het schip voor een lange tijd aan de kade. Dit kost je al snel duizenden euro’s per uur. In het ergste geval kan er helemaal niet geladen of gelost worden. Als het hierbij gaat om een lading voor een specifiek productieproces, raak je de lading helemaal niet meer kwijt.”
Zoektocht naar de beste oplossing
Om storingen in het PROFIBUS netwerk te voorkomen, ging Snijders op zoek naar de best passende oplossing. Herman Bouman: “Wij waren op zoek naar een uniek product dat aan een aantal strenge eisen moest voldoen. Zo moest het een intrinsiek veilig product zijn dat geschikt is voor PROFIBUS DP in explosiegevaarlijke gebieden. De signalen van de sensoren op het dek (ATEX zone) komen namelijk binnen in een remote I/O kast. Het is hierbij erg belangrijk dat er absoluut geen vonkvorming ontstaat.
Transmitting data
Kabelredundantie was een andere specifieke eis. Door de extreme weers-omstandigheden waar deze tankschepen mee te maken hebben, is de kans op een kapotte PROFIBUS kabel en dus de kans op downtime erg groot. Daarom wilden wij alle PROFIBUS kabels redundant aanleggen. Op deze manier gaat alle data vanuit de remote I/O kast op een veilige en dubbele manier naar de schakelruimte.
Door kabelredundantie toe te passen, creëer je een betrouwbare installatie en verklein je de kans op downtime aanzienlijk. Mocht er een PROFIBUS kabel kapot gaan, neemt de andere kabel het over. De installatie blijft gewoon draaien. Tot slot, zochten wij een product waarmee je effectief in explosiegevaarlijke zones kan storingzoeken en de installatie op afstand kunt monitoren.”
ComBricks RS 485 Intrinsic Safety barrier
Tijdens hun zoektocht schakelde Snijders de hulp van PROCENTEC in: “Wij kenden PROCENTEC al enige tijd van verschillende trainingen die wij bij hen hebben gevolgd. PROCENTEC heeft ons geadviseerd om de ComBricks RS 485 Intrinsic Safety barrier in te zetten. Deze unieke module is speciaal bedoeld voor het creëren van segmenten in explosie-gevaarlijke omgevingen. Dit product voldoet aan alle specificaties voor PROFIBUS DP in intrinsiek veilige segmenten. Eén van de grootste voordelen is dat je continu PROFIBUS installaties op afstand en vanuit een veilige zone kunt monitoren. Wij hebben momenteel al meerdere storingen op afstand kunnen traceren en oplossen.
Via een satelliet-verbinding is het mogelijk om de status van de installatie in een webbrowser te bekijken. Aan de hand van de scopebeelden was bijvoorbeeld te zien dat er verschillende stekkers niet goed waren aangesloten. Wij hebben deze scopebeelden ook aan de engineers van PROCENTEC laten zien. Zij gaven ons uitgebreid advies over hoe wij deze storing het best konden oplossen. Dankzij deze scopebeelden is er veel meer informatie over de storing beschikbaar, waardoor je veel sneller en gerichter kunt storingzoeken. De ComBricks modules kunnen zelfs worden gewisseld terwijl de tanks nog vol zitten. Onderhoud on the fly is nu mogelijk!
Bovendien biedt de ComBricks kabel-redundantie. Dit was precies de redundantie die wij zochten. De kans dat de gehele installatie uitvalt, is momenteel nihil. Mocht er een PROFIBUS kabel kapot gaan, neemt de andere kabel het over. Daarnaast biedt ComBricks de mogelijkheid de gebruiker te alarmeren als één van de redundante kabels kapot is. Hierdoor wordt de betrouw-baarheid van de installatie sterk verhoogd.”
Samenwerking PROCENTEC
Herman Bouman: “Wij zijn erg tevreden over de producten en diensten van PROCENTEC. PROCENTEC heeft een unieke module: de ComBricks RS 485 IS barrier. Dit was precies het product waar wij naar op zoek waren. PROCENTEC heeft ons geholpen met het inrichten van het PROFIBUS netwerk. Er wordt hierbij echt naar je geluisterd. Het is helaas niet altijd vanzelfsprekend dat bedrijven technische kennis van hun producten hebben. PROCENTEC beschikt wel over professionele kennis voor de meest uiteenlopende vraagstukken. Waar sommige bedrijven direct naar de handleiding wijzen, dacht PROCENTEC echt met ons mee. Zij vertaalden onze wensen naar de meest efficiënte infrastructuur. Daarnaast stonden de support engineers direct voor ons klaar om antwoord te geven op onze vragen. Bij problemen hadden wij binnen 48 uur een passende oplossing waar wij ook echt wat mee konden.”
Over Snijders Intelligent Automation
Snijders Intelligent Automation is de ontwerper en producent van hoogwaardige elektrotechnische panelen. Al tientallen jaren hebben zijn zij werkzaam in de On- & Offshore, Maritieme en Machinebouw sector. Op basis van de elektrotechnische vraagstuk maakt Snijders een inschatting van de investering en doorlooptijd. Na de opdracht gaan zij aan de slag met het detailontwerp, de inkoop van componenten en het bouwen van het elektrotechnische systeem. Snijders Intelligent Automation zorgt niet alleen voor het ontwerp, maar ook voor de daadwerkelijke bouw en installatie van het systeem.
ATEX staat voor ATmosphères EXplosives en omvat vrijwel alles omtrent explosiegevaar. Explosies kunnen aanzienlijke materiële en economische schade en zelfs ernstig persoonlijk letsel toebrengen. De Europese Commissie heeft daarom regels opgesteld om veilig te kunnen werken in explosiegevaarlijke zones. Deze regels zijn vastgelegd in de richtlijnen ATEX 137 en ATEX 95. De ATEX richtlijnen zijn sinds 2003 van toepassing op alle gebieden met explosiegevaar, zo ook op deze tankschepen.