0174-671 800

Het is niet allemaal kristal wat er glinstert ... of toch wel?

Op een zeer, zeer regenachtige middag waarop het weer een serieuze recordpoging doet het aantal uren aaneengesloten regen in Nederland te verbeteren, rijden wij vanuit Wateringen (what’s in a name) naar Lijnden. Teamleider Benelux Danny Hogeveen en ik hebben een rondleiding bij een van onze klanten om te zien hoe onze producten functioneren in hun netwerken.

Matrixbord A4

De matrixborden onderweg geven lagere snelheden aan dan dat normaliter is toegestaan; maar omdat we met z’n allen nu wat langzamer rijden, stroomt het verkeer makkelijker door. De regen ook trouwens: die komt nu echt in een waar gordijn naar beneden. Auto’s verworden tot schimmen en de snelweg smelt samen tot een grijs geheel. Behalve de matrixborden: kristalhelder priemen de witte en rode ledjes door dit grauwe weer heen. Het geeft nog iets van kleur gelukkig.

We arriveren ruim op tijd bij SWARCO, de systeemleverancier die intelligent trafficsystems (ITS) biedt en die sinds 2010 ook in Nederland gevestigd is. SWARCO AG is al in 1969 opgericht in Oostenrijk en heeft inmiddels 80 dochterondernemingen over de hele wereld. Peter Smit, productmanager en een van de starters van SWARCO Nederland, ontvangt ons hartelijk. Ze zijn net een nieuwe verdieping aan het inrichten, omdat het bedrijf zo hard groeit. 

“Er hangt een heel verkeerssysteem aan vast. Het kan direct ongelukken veroorzaken als dat hapert.”

Peter Smit, productmanager, SWARCO

Wereld van details

Matrixbord

Peter is enthousiast over de verkeers- en infrawereld: “Het is een wereld van details op technisch en verkeersmanagement gebied, waar je heel goed je weg moet kennen. Zonder veel kennis en kunde kom je niet ver, het is namelijk best een niche markt. Het wereldje van mensen in de infra is dan ook klein. Je kent al snel veel mensen die je bij verschillende projecten in verschillende hoedanigheden tegenkomt. Dat schakelt snel. Aan de ene kant lijkt dat klein, maar dat is het niet. Je bestrijkt namelijk het hele spectrum van gemeente, provincie, Rijkswaterstaat tot aan de technische leveranciers. Je hebt veel invloed en daarbij is mobiliteit ook nog eens een van de speerpunten van de economie. En wat ook fijn is, is dat het een heerlijk onderwerp is om te bespreken op feesten en partijen: iedereen heeft wel een mening over en ervaring met verkeer.”

Inderdaad. Met name als het even tegenzit heb ik een mening over de verkeersdoorstroming, moet ik eerlijk bekennen. Maar dat ging vandaag vlekkeloos, ondanks het barre weer. Zou dat dan toch door die aanduidingen op de matrixborden komen?

De producten van SWARCO zijn verkeersregelinstallaties (waag het niet om stoplicht te zeggen!) en verkeerssignaleringsystemen, maar ook matrixborden, drips (dynamisch route informatiepaneel), en zelfs ook de reflecterende wegbelijning. Daar is het ooit begonnen: van het afval van het slijpsel van de Swarovskibeeldjes worden kleine pareltjes gemaakt, volgens een speciaal procedé. Die micro-pareltjes worden vermengd met speciale verf die gebruikt wordt in de wegbelijning. Het mengt goed en reflecteert als de beste. “Onze Amerikaanse fabriek heeft eigenlijk geen voorraad: alles wat ze produceren wordt meteen gebruikt. Wereldwijd.”

Zegt u nu echt dat er Swarovskikristalslijpsel in de wegbelijning zit? “Jazeker. Ook in de lensjes voor de ledjes in de matrixborden trouwens. Dat geeft het beste gebundeld licht. Kristalhelder.” 

Het belang van een goed netwerk  

PROCENTEC meets SWARCO

Bij SWARCO hoef je ze niet uit te leggen wat het belang van een goed communicatienetwerk is. Het netwerk moet stabiel en betrouwbaar zijn en een hoge beschikbaarheid hebben. “Er hangt een heel verkeerssysteem aan vast. Het kan direct ongelukken veroorzaken als dat hapert.” Netwerken zijn in de infra-wereld steeds meer in de belangstelling komen te staan, zo sterk zelfs dat ze nu als absolute ‘must’ worden gezien en echt gezien worden als de ‘backbone’ van een heel systeem.

Veel productiewerk wordt uitbesteed aan een sociale werkplaats, omdat SWARCO maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaamheid en social return belangrijk vindt. “Dat hield voor onze eigen werkprocessen in dat we die strak moesten standaardiseren. Projectspecifiek aangepast werk dat niet te standaardiseren is, doen we op ons eigen kantoor. Tot laat in het productieproces kunnen we nog wisselen van oplossing, omdat veel werk gestandaardiseerd is en strak te plannen is.”

De technische basisproducten van SWARCO komen nog steeds uit buitenland, maar ‘de schil erom heen’ kiezen ze per land zelf en deze producten worden bij regionale leveranciers besteld. De eisen aan een verkeersinstallatie verschillen immers per land, zo ook in Nederland. Zo kwam SWARCO ook bij PROCENTEC terecht: ze zochten een expert op het gebied van PROFIBUS met kwalitatief zeer goede producten. Ze gebruiken sinds een jaar onze hubs bij de A4 van het Prins Clausplein, in de richting van Amsterdam en sinds begin dit jaar ook in de Benelux-tunnel. “Ik ging een tijdje geleden die opstelling checken en de uptime van die hub was bijna dezelfde als de tijd dat de installatie in gebruik was genomen. Dat kan ook wel kloppen, want de installatie was voor een test even uit productie geweest.” 

Eerder moest alles doorgelust worden in busstructuur, maar nu wordt er een sterstructuur gebruikt voor PROFIBUS, en daarvoor gebruiken ze de hubs van PROCENTEC. Het netwerk wordt er flexibeler en beter beheersbaar door. Het feit dat de extra grondkabel direct op de hub aan te sluiten is scheelt enorm in moeite, maar ook in bedrading. “Die hubs zijn gewoon robuust en ze zien er ook nog eens strak uit.” 

“Die hubs zijn gewoon robuust en ze zien er ook nog eens strak uit.”

Peter Smit, productmanager, SWARCO

Duurzame oplossingen  

PLC

Waar staan die kasten met zo’n heel verkeersregelsysteem erin, vraag ik me af. “Jullie zijn onderweg matrixborden gepasseerd, toch? Viel je ook de kast op tussen de A-constructie aan de zijkant?’ vraagt Peter. “Ja, toen we in de file stil stonden viel me dat wel op inderdaad. Zit zo’n kast echt helemaal vol met apparatuur?” We lopen naar een testopstelling in een grote hal waar manshoge matrixborden en verkeerslichten staan en Peter trekt een kast open. “Kijk, dit is een verkeerssignaleringslinstallatie”

De kast blijkt nog niet eens voor een vierde gevuld te zijn. Is dit onderdeel van de test? Dat blijkt niet het geval. Dit is het. Er zitten vier apparaten in, waaronder een ProfiHub B5+RD, een ProfiHub B2 + R, wat snoertjes en een laptop. En de laptop zit er natuurlijk niet standaard in. Dit ene apparaat van SWARCO samen met de ProfiHubs van PROCENTEC, stuurt een compleet verkeerssignaleringssysteem aan - in dit geval rondom een brug. Met deze testopstelling kunnen ze ook makkelijk een heel intensief verkeerssysteem nabootsen: met behulp van de ProfiHub bootsen ze heel veel signaalgegevens na om het netwerk optimaal te belasten. De testopstelling geeft geen krimp. Pas als alle testen binnen helemaal goed zijn verlopen, wordt het systeem buiten uitgezet. Alle problemen die zich dan nog voordoen moeten dan wel aan oorzaken buiten liggen, zoals slechte bekabeling of kabelbreuken.  

Die kasten hoeven tegenwoordig niet meer zo vol te zijn. De apparaten worden kleiner en duurzamer en ook de lampen worden niet meer apart bedraad. Het is allemaal LED-verlichting geworden: dat scheelt een meterkast vol draad en aanzienlijk in het opgenomen vermogen. “Waar vroeger één lamp 60 watt nodig had, verbruikt nu zo’n heel matrixbord slechts 15 watt. Dat merk je ook aan de accu die ervoor moet zorgen dat een installatie verplicht 2 uur moet blijven werken nadat de spanning zou uitvallen. Dat waren vroeger grote accu’s die eens in de zoveel tijd met de hand bijgevuld moesten worden, maar dit zijn nu kleine accu’s geworden, want het besturingssysteemverbruikt ook niet zo veel energie meer.”
Wat ook scheelt, is dat er geen monteur meer heen hoeft om zo’n kast te onderzoeken als een matrixbord het niet doet: ze zijn nu op afstand bereikbaar. Mocht het echt, echt mis gaan langs de weg, dan is er altijd nog de mogelijkheid om de borden op afstand uit te zetten. Het verkeer krijgt geen verkeerde informatie meer te zien (een kruis als dat niet meer hoeft) en het technische probleem kan later worden opgelost.

Op de terugweg regent het nog steeds, maar minder heftig. De matrixborden zijn weer verworden tot de kleine A4-formaatjes die ik ken. Ze zijn uit. De wegbelijning fonkelt des te vrolijker en ik weet nu hun geheim. 

Heeft u advies nodig? Neem contact met ons op.